Fryslân in Mokum

Expositie ‘Fryslân in Mokum’ met olieverfschilderijen van Dinie Boogaart

Dinie Boogaart (http://www.dinieboogaart.nl) exposeert van 16 januari t/m 11 maart 2018 bij:

KunstHaar galerie/kapper 
Berenstraat 21, Amsterdam
open: di t/m zat 10 – 17.30 u.
extra open dag:
zo. 21 januari 12 – 17 u.

Georganiseerd door en i.s.m.

Dutch Accent Gallery
Berenstraat 41, Amsterdam

Samenwerking tussen twee galeries in Berenstraat Amsterdam

Dutch Accent Gallery en KunstHaar galerie/kapper gaan de komende periode een samenwerking aan. Beide onafhankelijke kleine ondernemingen zijn al lange tijd gevestigd in ‘de 9 straatjes’ en bevinden zich op 12 meter afstand van elkaar. 

Dutch Accent heeft zich de laatste tijd ontwikkeld van kleine schilderijen met Hollandse landschappen en stadsgezichten van gekwalificeerde kunstenaars naar gevestigde namen met  veelal groter werk. Gezien de lokale ontwikkelingen in deze buurt moet er als gevestigde ondernemer regelmatig vooruit worden gekeken en de zaken bijgesteld. Na samenspraak met eigenaar Jitse de Vries van KunstHaar galerie/kapper ontwikkelde galeriehouder Ton Verdegaal het idee om 2-maandelijkse solo-exposities te gaan organiseren met groot werk van 1 van zijn kunstenaars.

Met de eigen 17 m2 vloeroppervlak van Dutch Accent ontbreekt het overduidelijk aan ruimte, zeker omdat er werk wordt getoond van een 10-tal kunstenaars. Dit concept kan nu gehandhaafd blijven aangezien KunstHaar wél over de benodigde ruimte beschikt en De Vries erg enthousiast bleek over het idee. Vooral ook omdat beiden uit idealistisch oogpunt graag ‘de 9 straatjes’ met artistieke schoonheid willen aanvullen. Naast landschappen kunnen nu soms andere onderwerpen ingevoegd worden, zoals bijvoorbeeld buitenlandse onderwerpen, mensen of abstract werk. Beide kleine ondernemers hopen hiermee te bewerkstelligen dat dit een vooruitgang biedt en de samenwerking een goede invulling toevoegt aan het 9 straatjes-gebied.

Dit heeft er toe geleid dat er in KunstHaar en dus extern wordt gestart met de expositie ‘Fryslân in Mokum’ met olieverfschilderijen van Dinie Boogaart. De tentoonstelling is te zien van 16 januari t/m 11 maart 2018.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de curator van de expositie:


Nieuws

Zie hier een aantal schilderijen uit de expositie

Over Dinie Boogaart

Dinie Boogaart, Dutch Accent Gallery, Meet the ArtistIn haar atelier en galerie, gevestigd in een verbouwde kleuterschool in het Friese Nijega, verklaart Boogaart op een gedreven wijze haar artistieke gedachten en werkzaamheden. Dat doet ze heel direct, rechttoe rechtaan en ze is wars van iedere overbodige opsmuk. De in Sneek geboren schilder besefte al op jeugdige leeftijd dat het beeldend kunstenaarschap, tekenen en schilderen, in haar zat en dat ze haar talenten tot uiting moest brengen. Op zeventienjarige leeftijd kwam ze op de Academie voor Beeldende Kunsten in Kampen terecht, verkaste tussentijds naar de Rijksacademie Amsterdam, waar ze met succes het eindexamen aflegde, en ging vervolgens naar de Academie voor Beeldende Kunsten Minerva in de stad Groningen om haar onderwijsbevoegdheid te halen.

Drijfveer, visie en werkwijze

Hoewel ze aanvankelijk een aantal jaren parttime in het onderwijs werkzaam was, was de drang om volledig vrij te zijn, om te kunnen doen en laten wat ze ambieert, dominant aanwezig.

Boogaart wil en moet schilderen. Daar wil ze zich volledig aan kunnen wijden. Schilderen is voor haar een manier van leven. Met als consequentie dat ‘tussen mijn leven en mijn werk geen verschil bestaat.’ Daardoor krijg je het gevoel dat de kunstenaar haar onderwerp niet alleen schildert; ze lééft het ook. Gestuurd door een innerlijke drang, poogt ze iedere keer weer de hand te leggen op die onzichtbare, mysterieuze essentie. Het onderwerp is uiteindelijk een intermediair en spiegel. Dat levert steevast een soort van onbevangen dwalen op door het eigen innerlijk met het schilderij als spiegel. ’Ik ga een dialoog met mijn schilderij aan zodat er een vonk overslaat. Ik schilder dus voor mezelf.’

Schilderen wordt door haar als een ambachtelijk beroep gezien en dat vereist een strakke en dagelijkse discipline. Daar wordt niet aan getornd want in haar visie moet je inspiratie afdwingen. Ze refereert in dat kader aan een zinsnede van de Duits-Zwitserse schrijver Hermann Hesse: ‘Talent moet gepaard gaan en in evenwicht zijn met karakter, inspiratie met discipline, vaardigheid en scheppingsdrang met remmingen’. Het is voor haar een lijfspreuk geworden.

Let Ljocht, Dinie Boogaart, landscape painting, Frisian landscape,

Geschiedenis

Vijf eeuwen van schilderkunstige ontwikkelingen betreffende landschappen zijn aan Dinie niet voorbijgegaan en ze bewijst met haar schilderijen een meer dan goede leerling van de geschiedenis te zijn. Als schilder is ze te veelzijdig om zich beperkingen van een specialisme op te leggen en zich geheel te wijden aan het landschap. Maar het (Friese) landschap in het bijzonder is voor haar een onuitputtelijke inspiratiebron. Het voortdurend veranderende licht, dat het land haar vele gezichten en wisselende sfeer geeft, de monumentale, continu van vorm en toon veranderende wolkenformaties, die het weidse Friese landschap soms lijken te verpletteren en zich spiegelen in het alom aanwezige water zijn zaken die menig schilder naar de kwast zullen doen grijpen. Het is echter niet iedereen gegeven om deze elementen op een artistiek verantwoorde wijze te transformeren en te verrijken vanuit een persoonlijke visie.

Handschrift

Senegal, Dinie Boogaart, portret painting,Wat de schilderijen van Dinie Boogaart zo nadrukkelijk aanwezig maakt is een evenwicht tussen krachtige, heldere vormen en een uitbundig, expressief kleurgebruik. Een expressieve figuratie, zo zegt ze wel eens. Maar ze plaatst een kanttekening. ‘Ik heb in de loop der jaren mijn techniek voortdurend weten te verbeteren en daarmee te beheersen. En dat geeft mij tegenwoordig de ruimte om aan mijn werk lossere en abstracte impressies toe te voegen. Je ontwikkelt je persoonlijke handschrift voortdurend door, maar ik ben nooit snel tevreden.

Het is steeds weer een spannend avontuur wat er gebeurt. Dat is iedere keer de uitdaging. En als ik daarin slaag dan is dat voor mij het ultieme geluk. Daar kan ik intens van genieten.’

Met haar zeer toegankelijke werk heeft de Friese schilder een groot publiek weten te bereiken. ‘Ik werk hard maar ik zal me nooit laten leiden door de verkoopresultaten. Ik ga zeker niet voor het succes.

Dan loop je met beide ogen open in een valkuil. Ik schilder alleen datgene waardoor ik word geïnspireerd. Ik moet volledig achter mijn doeken kunnen staan. Niets meer en niets minder.’